Na koncu se vedno vrnemo na začetek, kjer se je vse začelo. Minilo je leto, odkar spoznavamo svet fantazijskega romana in vsakič, ko zaključujemo krog, se znajdemo na začetku. Tako tudi v fantazijskih zgodbah. Na začetku je naš neizkušeni in vedoželjni fantazijski junak doma, od koder se odpravi na dodeljeno nalogo in odkrivanje svojega sveta, na koncu pa se vedno vrne domov z nagrado. 

Tudi mi smo se neizkušeni in vedoželjni podali na pot odkrivanja sveta fantazijskega romana in odkrivali, kako se porajajo zamisli za pisanje fantazijskih zgodb, spoznali smo, iz kakšnega testa je fantazijski junak, kako ustvariti fantazijski svet in razvejali fantazijsko književnost ter spoznali njene glavne vrsti in podzvrsti. Da bi zaključili krog in se vrnili nazaj domov, ampak polni novega znanja, nam manjkajo še zadnje strani našega potovanja skozi svet fantazijskega romana, in te so izvori njegovih zgodb.

fotografija: internet, april 2019

Na prvih straneh naše pustolovščine smo omenili, da fantazijske zgodbe izvirajo iz pravljic, mitov in legend ter da jih sodobna fantazija prosto variira in dodaja svoje elemente ter predelave. Ko smo opisovali visoko fantazijo, smo videli v kolikšni meri sodobna fantazija odstopa od pravljice. Ostala sta nam še dva elementa; mit in legenda, ki sta že po svoje zelo fantazijska, prevedena v sodobnost pa pridobita še večje epske in fantazijske razsežnosti. Miti in legende so nas vselej privlačili in nekatere njihove zgodbe so površinske, nedokončane, ali nepojasnjene. Ljudem so pomagali, da so razumeli nerazumljive pojave in osmisliti življenje. Preneseni v fantazijsko književnost pa so odličen steber njenim zgodbam. 

Kako deluje fantazija mitologije? Na več plasteh. Pomislimo na film o Thoru, romane Percy Jackson in Olimpijci, sago o Somraku. Zgodbe se osredotočajo na mitološkega junaka in mitološka bitja ter jih postavijo v povsem novo zgodbo ali v sodoben čas. Junakom lahko dodelijo nove lastnosti, sposobnosti in vrednote, lahko pa ohrani izvorne in jih prenese v popolnoma nov kontekst, ki se oddaljuje od izvornega mitološkega.

Po drugi strani lahko prikazuje mitološko zgodbo ali legendo in je zvesta izvorni zgodbi s tem, da ji pri ključnih dogodkih doda tiste elemente, ki te dogodke poudarijo. Naj še izpostavimo, da lahko izvorni zgodbi doda povsem novo dinamiko, s tem ko zapolni vrzeli v prostorskem, časovnem in dogajalnem elementu. Pri tem pa je najbolj pomembno, da tipizirane junake spremeni v prave karakterje. Zanimivo postane, da lahko mitu ali legendi po tem mehanizmu določimo njegov izvor, morda skrivnost, ki ni bila še nikoli razkrita. Zakaj je do tega mita prišlo? In če nadaljujemo v tem slogu, mu lahko tudi določimo nov konec in posledice. Sodobna fantazija lahko ravno zaradi svojih številnih možnosti preoblikovanja izvornih elementov, zapolni vrzeli v najbolj preprostih mitih in legendah.

fotografija: internet, april 2019

Izpostaviti je še mogoče, da se mitološka fantazija poslužuje tudi samo določenih elementov mitologije. Da bi zapolnila zgodbo, na primer romantične fantazije, lahko iz nabora mitoloških bitij izbere enega ali več, ki bodo popestrili zgodbo. Lahko glavni junakinji doda mitološko žival kot zvestega spremljevalca ali magični mitološki predmet. Poskusimo si predstavljat, kako bi bilo videti, če bi Thorovo kladivo vihtela mogočna bojevnica? Kako bi morali predelati zgodbo, da bi ta sprememba delovala pristno?
Na ta način se sodobna fantazija kreativno in drzno poigrava z elementi, ki jih ima na voljo. Kot se pri kreativnem pisanju pisatelj poigrava in poslužuje raznoraznih tehnik, da popestri svojo pisateljsko žilico in ustvarja nove zgodbe, tako sodobna fantazija črpa, združuje, predeluje, zapolni vrzeli, dodaja, poudarja elemente, variira preproste in kompleksne mite ali legende ter jim doda novo vrednost umeščeno v ustrezen podžanr.

fotografija: internet, april 2019

»To je bil moj svet. Svet fantazijskega romana. Razkril sem ti svoje skrivnosti, približal svoje srce in anatomijo svoje duše. Spoznal si, kako živim in kaj me ohranja pri življenju. Sedaj veš, zakaj ti ne pustim spati, ko me prebereš. Sedaj razumeš, zakaj me ne moreš odložiti, ko me začneš prebirati. Sedaj si spoznal, da nisem le plod gole domišljije, ampak sad neumornega dela fantazijskega pisatelja. Me veseli, da sva se spoznala.«

Erika Gregorič

Preberite še Erikin Portret
Deli z drugimi

Erika Gregorič

fotografija, arhiv avtorice, 2018

kontakt

facebook

instagram

Kaj je kreativno pisanje?
En izmed načinov pisanja besedil je kreativno pisanje. Primerno je za tiste, ki želijo svojo domišljijo sprostiti in se prepustiti ustvarjanju izvirnih zgodb, v katerih bodo uživali tudi bralci.
Naroči se na 365 tem za kreativno pisanje
Pisateljski zaznamki
S 365 temami ustvarjamo "pisateljski dnevnik" z dragocenim besedilom. Izziv zahteva le 10-20 minutno pisanje, najbolje na roko, lahko pa tudi na računalnik, tablico ali pametni telefon.
Naroči se na 365 tem za kreativno pisanje
Previous slide
Next slide
Kaj je kreativno pisanje?
En izmed načinov pisanja besedil je kreativno pisanje. Primerno je za tiste, ki želijo svojo domišljijo sprostiti in se prepustiti ustvarjanju izvirnih zgodb, v katerih bodo uživali tudi bralci.
Naroči se na 365 tem za kreativno pisanje
Pisateljski zaznamki
S 365 temami ustvarjamo "pisateljski dnevnik" z dragocenim besedilom. Izziv zahteva le 10-20 minutno pisanje, najbolje na roko, lahko pa tudi na računalnik, tablico ali pametni telefon.
Naroči se na 365 tem za kreativno pisanje
Previous slide
Next slide